Pencanting tegar

2/18/16

Ganja oh ganjaa


"Pakcik, saya nak Ganja sekilo. Ikat tepi ok"


What a shocking news!
Tadi lepas penat buat aiskrim nak buat jual petang ni aku skrol la fb. Jumpa pula artikel bernas nenas finas ni.

"Benarkan rakyat hisap ganja bagi kurangkan tekanan kos sara hidup tinggi" Syed Rosli



Haa, kau!

Menitik air mata akak dik baca.

Malas hurai panjang panjang korang bacalah sendiri. Jangan malas nokk.

Kenapa Malaysia haramkan ganja?

Ok, mari kita kaji efek ganja dan marijuana yang abe Syed Rosli kabor ni.

Penggunaan ganja dan marijuana atau seangkatan darinya sebenarnya asal asal nya bersifat perubatan. Sebagai ubat penenang bagi mereka yang ada anxiety ke panic attack camtu.


Namun, dengan beri lesen special untuk orang hisap ganja tu ALONEEE sangatlah berbahaya. Sebab apa? Sebab akan ada unsur ABUSE di situ. Sorryla nok akak cakap rojak ok.

Macam saya katakan tadi, asal  penggunaan barang terlarang ini adalah bagi tujuan perubatan. Akak ulang bagi yang lembab. PERUBATAN.

Bila dikatakan untuk perubatan, maksudnya penggunaan ini akan dikhaskan hanya bagi segelintir orang berdasarkan pengesahan doktor. Maksudnya, bukan semua orang hanya yang betul betul perluuu sahaja yang boleh guna.

Jika ganja ini menjadi sah di Malaysia atau dapat lesen dah tak salah di sisi undang-undang, maksudnya akan ramai lah yang 'tak sesuai' guna ganja tu.
Lepas tu, ada ke pasukan dan teknologi khas memantau penggunaan ganja tu?

Contoh kalau aku pergi beli ganja pastu bila aku pakai ganja tu ada cip dalam ganja tu so pasukan khas akan track aku macam cctv nak tengok dah bapa banyak ganja aku guna.

Pasti akan ada unsur ABUSE. Sekarang tengah haram ganja pun orang boleh pakai dadah ganja sampai memudaratkan diri dan masyarakat apatah lagi kalau dah tak haram nanti.



Ganja ni buat orang EXTRA relax nanti.

Relax tak pergi kerja.
Relax tak jaga anak.
Relax tak solat.
Relax tak memimpin. Relax dari segala- galanya.


RELAX sangat akan melumpuhkan sistem kemasyarakatan nanti!

Orang kata, main point is abuse.

Betul tu, bangang tu satu kelemahan normal.
Malaysia sendiri dah abuse satu sifat bangang.
Dibiarkan sangat akan berjangkit- jangkit bangang tu.

Lagipun, benda dah memang terang- terang tak elok kan.

Anyway, saya hanya menyatakan pendapat. Malaysia kan free speech country. Nak dengar dengar, tak nak sudah.

p/s: rujuk post i yang dulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails