Pencanting tegar

2/14/16

Mentaliti atau MentaHiti?



Aku rasa aku seorang yang pelik. Sebab, di kala masa sekolah orang bercita- cita tinggi aku cita- cita sekadar nak jadi jururawat je. Itupun sebab mak aku jururawat. Aku pun suka nak rawat, bagi inspirasi pada orang.

Bila meningkat dewasa, masa kolej semua keputusan semua baik je aku masih macam tak punya cita- cita yang tinggi. Siap dah tukar cita- cita.
Nak tahu aku nak jadi apa?

Surirumah.

Aku mengimpikan kehidupan aku sebagai seorang surirumah sepenuh masa yang banyak masa aku berpoye dengan keluarga aku. Mungkin sebab aku dibesarkan dalam keluarga yang kedua ibu bapa aku bekerja. No. Bukan sebab aku rasa kurang kasih sayang ke hape but well we all do have feelings kan? Jadi aku buat keputusan untuk jadi surirumah. Angan- angan aku adalah aku pandai masak macam- macam, tanam banyak pokok pastu boleh ajar anak anak mengaji siapkan suami pergi holiday dengan keluarga pendek kata tipikal surirumah lah. Impian aku just nak ada keluarga bahagia sampai Jannah. Cukup.

Aku pernah suarakan impian aku ni pada seorang ( atau beberapa orang gak kot ) rakan aku. Dorang gelakkan aku. 

"Buang masalah kau belajar bertahun tahun kalau setakat nak mereput kat rumah!"

"Kau ni ORTODOKS la"

"Nama je orang KL tapi macam orang kampung ulu banat mana impian kau ni"

Dan macam macam lagi ejekan dengan nada bagaya atau bergurau dalam bahasa Banjar.


Apa salahnya nak jadi surirumah? Bagus apa kan? Lagipun bagi aku surirumah ni lah antara pelopor industri PENDIDIKAN AWAL Ummah. Sebabnya guru hanya ada beberapa jam sahaja di sekolah. Surirumah lah yang ada 24 hours beb.

Kesian kan? Yang kerja hebat- hebat tu mampu ke nak buat kerja surirumah cenggini?


Ha tengok ni. TENGOK LA BACAAAA SAMPAI HADAM BELAJO TINGGI2 KANN

Setiap orang ada kapasiti dan kebolehan tersendiri. So what kalau impian aku nak jadi surirumah. Malah ada pensyarah aku mengejek impian aku. Ada kawan - kawan yang konon hebat kerjanya pun begitu. SO?? Aku tak pernah persoalkan pun kenapa korang bangang pemalas nak masak bontot besar tempayan atau gaji je besar tapi otak tak besar- besar. Kannnnnnnn

Sekarang ni dah berapa ramai surirumah jadi Jutawan. Best kot. Kau duduk rumah kerja dari rumah je dah jadi jutawan. Yang kerja opis tinggi tinggi nun acane eh? mwahahahah *gelak jahat


Apa pun bukan niat aku nak hina ke kutuk sapa- sapa tapi adalah siit-sikit bagi mereka yang otak sempit.

Setiap pekerjaan ada nilai murninya. Tukang sapu ke pekebun ke doktor ke setiap pekerjaan, yakni kita semua sebenarnya memerlukan antara satu sama lain.

Kalau semua jadi injineur dan doktor siapa nak jadi tukang sapu? Dahla korang pemalas hisap rokok buang rata- rata anak tak reti nak ajar buang sampah dalam tong ludah rata- rata lepas tu dah minum air ketuungggg campak je atas jalan sungai penuh pampers bangang abadi punya perangai.

Tukang sapuuu juga kena bersihkan hasil dari 'akhlak tinggi' korang tu. So, jangan kita menghina pekerjaan orang lain. Hanya sebab orang tu tak hidup senang, tak kaya macam kita dia tu buat kerja yang jijik. 

Dia cuma miskin tapi dia tak jahat,

Kita ni. Kerja bagus bagus duit banyak, barangkali kita lebih seribukali lagi 'kotor'.

Back to the topic. (kuat meroyan sebab lama tak blogging).
Berbanggalah siapa yang menjadi surirumah tu. Didiklah anak- anak menjadi umat Islam yang berjihad untuk aagama bangsa dan negara. Tanamkan jiwa patriotisme dan akhlak mulia supaya tak jadi bangang macam ketua ketua leni.

Ok dah penat, Tido.

Psstt: 
Kuih Tiram ni wey sedappppp.
Ada Coklat, Original, Kacangggg


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails