Pencanting tegar

5/23/14

Mengupas masa

Aku selalu termenung sejak kebelakangan ini. Termenung memikirkan hal sendiri. Simpulan masalah yang aku tak dapat leraikan membuatkan aku semakin bosan melayan perasaan sedih. Aku nak keluar buat sesuatu yang baru. Berjimba-jimba. Berpoya- poya. Mungkin.

Dalam kekalutan ni, aku paling gembira jika ada seseorang boleh temankan aku ke pantai. Melihat sunset dan sunrise. Tak perlu kata apa- apa. Aku ingin lihat laut yang luas.

Laut. Langit.

Antara dua ciptaan Tuhan aku paling hargai. Keduanya sangat indah dan tenang sehingga mampu mengeluarkan air mata tanpa sebab.



Hidup ini umpama cerita. Novellah tebal sikit. Novel yang tak habis siapnya. Akhirannya senantiasa tergantung. Selagi nafas masih bersambung, selagi itu novel akan terus tercoret. Setiap helaian mengupas segala rasa, cerita, dilema sepanjang usia. Jika kita selak di awalan bab, nampak ketidakmatangan di situ. Keanak- anakan.

Kini, masih keanak- anakan kah? Kadang kita sedar yang kita buat itu salah. Namun tersepeit. Jadi, apa yang boleh aku katakan, bertanggungjwablah atas kesilapan sendiri. Bersiap sedia atas worst case scenario. Bersiap sedia dengan penawar luka hati. Aku tahu, hati ini akan hancur. Ya. Tak lama lagi. Sekarang pun sudah separuh mati.

Aku enggan lagi berfikir. Sakit kepala. Lantaklah.

Tuhan, ampunkan aku. TUnjukkan aku jalan. Aku hanya hamba yang lemah.

Aku pinta padaMu kekuatan, dan Kau beriku ujian. Terima kasih. Syukur Kau senantiasa disisiku. Thank you Allah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails