Pencanting tegar

1/11/14

Retakan dari luar,

Hai, dah lama tak tulis. Aku dah nak exam ni. Aku ni macam orang yang ada identity issue, kejap jadi camni, kejap jadi sengal so korang yang mana SETIA membaca blog ni mohon tahan ajela. Kau pening kau makan karipap dan tidur. Kenapa karipap? Entahlah aku pun pening.

Minggu depan aku nak exam. Dalam masa yang sama aku pening carik kerja. Dah dapat kerja taknak pulak sebab kena kerja weekends. Gaji bapak banyak sampai RM2.8k tapi mampuih tenaga aku dia nak kerah apa dia ingat aku ni hidup untuk company dia ke pegi MAM---. So aku reject segala kerja yang kena kerja shift serta yang luar dari pusat bandar raya Kuala Lumpur serta apa2 kerja yang melibatkan aku dengan core kursus aku? Kenapa? Let just say that not everyone is for everyone. Sama ada korang faham atau tak aku pedlik hape aku stress ni.

Aku kena kerja cepat sebab pertamanya aku dah kering tahap kontang. Asyik mengharap mama abah punya duit. Tapi taknak la jugak gaji kecik kalau takat RM 1k bayar kelisa RM500 ada lagi RM 500 utk aku bersuka ria? Mana duit nak simpan kahwin? Haa

Sebernarnya bukan benda ni aku na cerita.

Aku nak cerita betapa manusia ini sungguh stereotaip dan mentally-traditional. I mean, kalau kau belajar pertanian kau wajib jadi petani ekau tak boleh jadi juruterbang. Jangan ngado- ngado nak pegi belajar menjahit la apa la p je jadi petani. This is how the people around me expecting.

Aku jenis seorang yang yea, secretive. Betul kata interviewer aku tu. aku seorang secretive. Aku seorang yang messy tapi aku tak mudah dipengaruhi orang lain. Aku ta pernah menyesal belajar Terapi ni, sebab aku dah banyak belajar softskills. Dar seorang pendiam amat sekarang aku jadi mudah bergaul dengan orang dan boleh bercakap English secara spontan. Dulu serius aku gagap2. Alhamdulillah. But I guess, this is not my profession. Aku suka dengan ilmunya dan InsyaAllah aku akan apply kan dalam kehidupan aku.

Aku suka belajar benda2 yang orang anggap macam tak penting. Benda yang tak datangkan duit. Contohnya, au nak belajar bahasa Mandarin, sign language, muzik instriments and mengurut. I mean bukan aku nak buat biz ke apa, apa salahnya kan untuk aku improve soft skills aku kan?

And yeah, what should I say? Aku tak boleh puaskan hati semua orang. Cita2 aku cuma nak jadi isteri dan muslimah yang solehah masuk syurga sama2 suami and happily lived ever after InsyaAllah. So aku mohon agar Allah mudahkan urusan suami (bakal) aku dalam urusan rezekinya supaya nanti aku dah kahwn aku tak payah kerja. Duduk rumah buat apa aku suka jaga anak belajar agama mati dalam iman insyaAllah.

Life has been very tough on me lately. But I ain't quit that easily. I know my right. I know what I am aftering for. Its just a matter of time and strength.

Mohon kita jad manusia yang baik dunia akhirat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails