Pencanting tegar

6/21/11

Etika memasak ;)

Assalamualaikum dan salam sejahtera sekalian bloggers dan non bloggers

Hari ini CKB nak berceloteh tentang etika memasak. Ha! Korang ingat blogging je ke ada etika? Memasak pun kenalah ada etika. Etika- etika berikut adalah berdasarkan pengalaman sendiri serta sanak saudara yang mengajar CKB. Kamon bebeh!

1.Pertama
- Pertama- tama sekali anda semua perlulah tahu apa yang anda nak masak. Maka, bahan- bahan perlulah disediakan bagi mengelakkan masakan kurang bahan lalu menjadikannya tak sedap. Tahu berapa orang hidangan yang perlu disediakan. Kalau anda nak masak tomyam ayam maka sediakan lah bahan tomyam ayam bukanlah bahan untuk kambing bakar. Pastikan juga bahan- bahan itu dijamin halal ye.

2. Kedua
- Bersihkan dapur terlebih dahulu supaya tak semak bila nak mulakan sesi potong memotong dan mengelakkan pecah memecah pinggan. Bersihkan periuk belanga supaya tak adalah mana tahu kot2 ada tahi cik ti ke kan kang tak pasal beracun pulak masakan kita. Selain itu, bersihkan bahan- bahan masakan macam sayur, telur dan sebagainya sebaik- baiknya. Jangan biar ada najis macam kat telur kadang- kadang ada taik ayam terlekat kat telur tu. Baik hampa basuh kalau tak nanti tak pasal makanan kita jadi haram pulak dek najis ayam tu. Kemudian, basuh tangan sebersihnya.

3. Ketiga.
- Adegan mula memasak sudah mengambil tempat. Sebagai contoh anda masak nasi, ketika anda menuang beras ke dalam periuk perlulah membaca " Bismillahirrahmanirrahim " ( Dengan nama Allah yang maha Pengasih dan Maha Penyayang ). Keperluan membaca ini bukanlah terhad pada nak memasak saja, tapi setiap kali kita ingin memulakan apa jua aktiviti bagi memohon keberkatan Allah SWT. Itulah indahnya Islam. :)

4. Keempat.
- Ketika anda sedang menggaul, mencedok lauk ke nasi ke kan.. eloklah anda baca surah Al- Kautsar. Pendek saja surahnya. Natijah membaca surah ini adalah bagi mencukupkan makanan yang kita masak. Walaupun hidangan yang kita masak sedikit, tetapi dengan izin Allah cukup untuk semua orang yang ada.

5. Kelima- Sepanjang proses memasak.
- Di peringkat ini, eloklah kalau kita selalu berzikir, berselawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Elakkan daripada menyanyi lagu2 yang lagha apalagi bergelek Inul di dapur. Ish3. Aku pernah dengar ceramah di Ikim.fm tapi tak ingat ustaz mana yang cakap. Dia kata setiap dari  makanan kita ada molekul2 yang hidup. Maka molekul2 ini bertanggungjawab dalam proses memberi manfaat kepada tubuh si pemakan. Molekul yang hidup ini akan terus hidup apabila kita banyak memuji Allah SWT yakni Pencipta seluruh alam. Bila kita menyanyi lagu yang tak memberi manfaat, molekul tersebut akan mati atau berubah bentuk menjadi huduh lalu apabila kita makan langsung tak beri manfaat dan mungkin memberi kemudaratan pada kita.
Jadi, kaum hawa sekalian, sudah2lah menyanyi perasan Dato' Siti ehh, moh kita berzikir. InsyaAllah, berkat zikir dan selawat kita itu, akhlak dan iman keluarga kita terpelihara melalui masakan kita. InsyaAllah.
:)

- Ha, yang ni paling penting! Masa tengah memasak, kita mesti nak merasa kan? Janganlahhh sesekali kita merasa terus dari senduk masakan tu dan masukkan balik pulak dalam masakan. Pertama! Geli! Kedua! Tak baik! Aku tak tahulah apa hukumnya tapi aku rasa macam berdosa la bila kita buat macam tu. Seolah- olah kita memberi sisa kita kepada orang lain untuk makan. Air liur basi semua sebati dalam masakan. Apa daaa! So, kalau kita nak rasamasakan, letakkan dalam piring lain dan rasa. Okeh! ;D

Aku tak tahu nape gambar jadi camni.
btw, ini masa bubur dalam proses memasak.
Hari ini, masak bubur sebab abah demam.
:)

6. Tamat masakan
- Dah siap semua, hidangkan dengan pinggan mangkuk yang sesuai. Oppp oppp, jangan lupa ucapkan Alhamdulillah dengan izinNya selesai kita memasak dengan baiknya. Basuh pinggan mangkuk periuk belanga yang digunakan tadi. Bersihkan dapur sinki supaya tak serabut dan tak ada cik ti datang menjenguk. Kemas2!

Inilah rupa bubur nasi yang aku masak tadi.
Ada ayam, bayam, lobak merah dan pepper.
Sihat!

Itu saja tips dari CKB. Semoga segala makanan yang kita masak tu memberi manfaat kepada sesiapa yang memakannya InsyaAllah. Oh2, mama ada jugak pesan. Sebelum masak or sambil- sambil masak tu, kita berdoa semoga masakan kita itu dapat membentuk akhlak dan memelihara iman ahli keluarga kita. InsyaAllah. 

p/s: kalau kome ada tips2tambahan bolehlah share ye! =)


2 comments:

Gagak said...

mcm sedap je bubur tu.hehe

CKB said...

hehe. mmg sdap tau! ;D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails