Pencanting tegar

4/26/11

Di sebalik tirai ortodoks.

Assalamualaikum..


" Sorry babe, aku tak leh lah nak kuar dengan kau esok, minggu ni aku tidur umah boipren aku," kata Shila kepada Fana.


"Eh, kenapa kau cakap perlahan sangat ni? Line rosak ka?" 
"Bukanlah, ni awek aku ade kat rumah aku la.. dia tidur sini malam ni."
__________________________________________________________________

Rumah yang dimaksudkan bukanlah rumah bujang tetapi ia adalah rumah family. Di mana kau akan tinggal dengan mak abah serta adek beradek kau yang kau selalu bergaduh tu.




"Eh, baguslah tu. Lepak umah family bukanlah rumah sorang2..tak da maksiat..dapat eratkan silaturahim antara awek dan keluarga pakwe. Hubungan direstui gituu"

Erm..
Kini, boleh kata memang ramai yang mengamalkan tradisi awek-tidur-rumah-famili-pakwe atau pakwe-tidur-rumah-famili-awek. Kata mereka itu dapat mengeratkan hubungan plus, bukan ada maksiat pun kan?kan?

Katakan saja aku ortodoks, orang zaman batu atau pun keturunan Paleolitik tak mahu maju.. aku tak peduli, aku tak ambil erti..aku tetap kurang ( atau sama sekali tidak ) setuju dengan tradisi ini. Belum ada apa- apa hubungan sudah dipanggil "mak" pada mak pakwe. Belum ada apa- apa sudah tidur di rumah keluarga. Di layan seperti ahli keluarga. Kalau putus, agak2 nyalah..apa yang akan jadi? Masih lagi tidur di sanakah?

Seorang perempuan seharusnya menjaga batas- batas pergaulan. Ya, kamu bukan buat apa.. cuma ingin rapat dengan keluarga si dia saja..
Bagi aku, adalah tidak manis bagi seorang perempuan pergi ke rumah seorang lelaki tanpa alasan yang kukuh.  Lagikan pula bermalam. Sekalipun keluarganya ada, bukanlah satu tradisi atau adat Melayu dan mungkin tidak elok juga di sisi agama untuk berbuat demikian.

Aku mungkin terlalu ortodoks, tradisional mungkin. Tapi, apalah salahnya kira menjaga peribadi kita. Seorang perempuan yang baik bukanlah seorang perempuan yang selalu mengunjungi rumah seorang lelaki bukan mahramnya.

Lepas tu, takkanlah korang nak pakai tudung sepanjang masa kan dalam rumah tu? Mesti akan mengerbangkan rambut kau punyaa. Aurat ditayang. Yelah, kan dah jadi 'keluarga'.

Aku agak pelik bagi keluarga yang membenarkan awek/pakwe anaknya untuk bermalam di rumah mereka. Kalau mereka dalam keadaan bermusafir lainlah.. ini saja- saja. Apalah motifnya. Di mana batas2 pergaulan itu akan terjaga sedangkan si ibu bapa pun approve kebebasan anaknya itu?

Heh, dunia dunia..

Aku mungkin ortodoks, tradisional, kuno dan retro. Tapi, adalah lebih baik andainya kita menjaga diri sendiri. Sudah biasa pergi ke rumah keluarga, pasti biasa juga pergi ke rumah bujang, kan?
Apa nak bimbang? Famili kita setuju dengan hubungan kita. Kita pasti akan kahwin punya. Duduklah sayang tengok tv dekat rumah B. Lepas tu? Tangan merayap ke seluruh anggota badan si gadis. Katanya praktikal palpation anatomy. Kan sudah jadi 'keluarga', manakan haramnya ye dak?


aku mungkin di penjara ortodoks, tapi aku rela jika maruahkan selamat di dalamnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails