Pencanting tegar

2/20/11

wanita melayu dulu dan sekarang.

Sekarang ni zaman dah moden. nak cantik? Berehh... kau pergi jumpe doktor mintak cucuk sikit vitamin C. Cisdale! Tak best lah vitamin C ni! Oklah, kau pergi amik botox. Cucuk kat dahi, pipi dan dagu. Oh oh! Kat bibir juga! Barulah cantik macam ni!
|
|
|
|
|
|
|
|
|

siot! mimpi ngeri gua !

*ehem!
Menjadi lumrah manusia especially kaum hawa semuanya nak cantik. Kalau dulu takde botox orang pakai susuk. Now susuk dah upgrade la jadi botox.. selamat.. harmoni dengan badan katanya. Lepas cucuk- cucuk muka kau akan jadi macam kau simpan bola pingpong kat dua belah pipi kau, bibir kau macam kena sengat tebuan serta dagu kau tiba- tiba jadi bengkak .
Memang ya, ramai da buat dan ramai yang cantik. Cisdale! Itu fake! Palsu..Muahahaha!!!

Ok, disebabkan kita semua telah terbiasa dengan semua berteknologi dan moden, kita terlupa dengan petua orang lama- lama khasnya petua orang melayu kita untuk kekal cantik. Petua ni ada yang aku amalkan juga.
( mestilah kena jaga! untuk husband i okeee ). Ni antara petua- petua untuk para remaja oke.

1. Makan jamu. Kalau kau tak sure pasal jamu- jamu ni, kau amik jamu yang simple je.  Jamu Perawatan Remaja Putri ni sesuai untuk remaja macam kita- kita lah. ( maksud aku dalam 12 - 30 tahun. Kalau kau umur 70 dan sudah berkahwin mengaku remaja putri lagi..aku tak tahu nak cakap apa )
Jamu ni simple je, mudah. Memang la tak sedap tapi elok lah untuk badan.



2. Amalkan memakan halia dan bawang putih untuk menghilangkan angin dalam badan. 

3. Banyakkan bersenam untuk jaga bentuk badan.

4. Jangan minum ais sebab ais berkuasa untuk mengembangkan badan anda.

5.Banyakkan senyum dan ambil wuduk selalu bagi mendapatkan wajah yang tenang dan penuh dengan Nur.

Andd...ada banyak lagilah, ini antara yang aku amalkan. Tak payah palstik surgery and botox motox ni. Mama aku dah 56 tahun and she is still beautiful. Plus, Islam sendiri mengharamkan manusia mengubah ciptaan Allah kerana segala apa yang Allah ciptakan itu cantik- cantik belaka dan sesuai dengan setiap individu.

Antara adat orang Melayu:

1. perempuan duduk bersimpuh, Lelaki duduk bersila.

2. Jangan menyanyi di dapur nanti dapat suami tua. ( hakikatnya bila kita menyanyi di dapur nanti kita akan terleka dan masakan jadi hangit takpun air liur sekontena masuk dalam gulai..ewww. And kalau menurut Islam, setiap makanan itu punya zarah yang hidup. Jika kita menyanyi lagu yang lagha, zarah- zarah tersebut akan mati sebaliknya banyakkan berzikir dan berselawat kita memasak supaya zarah- zara itu hidup dan memberi manfaat kepada tubuh kita nanti )

3. Jangan duduk atas bantal nanti punggung akan berbisul . ( hakikatnya adalah bantal adalah benda yang letak di kepala makanya adalah tak sopan kita mebontoti kepala kan? )

4. Tutup tingkap dan pintu masa manghrib nanti hantu kopek sorok kau. ( Hakikatnya pada waktu maghrib merupakan waktu syaitan- syaitan keluar berkeliaran berpesta segala. Jadi, jangan keluar rumah dan tutup segala pintu tingkap agar kita tak terjebaik dalam pesta mereka )

Dan.. macam- macam lagi. Tak larat nak taip aihhh. Kalau ada lagi boleh la anda isi di ruangan komen.

Kalau kita lihat betapa sebenarnya orang Melayu sangat menjaga keperibadian wanita kan? Cuba kalau kita tengok filem dulu- dulu.. Wanitanya lemah lembut, banyak diam saja dan sesekali tersenyum. Sekarang?
Kau tak payah cakap la, semua nak ganas, cakap nak lebat dan menyakitkan hati pulak tu. Jalan kengkang- kengkang aku pun tak erti kenapa perlu jalan macam tu. Hurm.. bezanya manusia sekarang kan?

kalau anda lah,anda suka perempuan yang macam mana? gaya dulu atau sekarang?

4 comments:

Anonymous said...

adat no 2 tu.. zikir sambil masak..
interesting.. :)

teringin nak ada isteri yg ambil berat hal hal mcm tu..

kamu, amalkan lah ye. bertuah hubby kamuu :D

by you know who.

CKB said...

pesanan ini khas sekali utk kaum hawa.
^^

Anonymous said...

CKB, kalau aku makan jamu tu, akan lebih seksi tak? kekeke...

CKB said...

bole je..ko pakai la. kalo ade gay trpikat ngn ko sah2 ko dah seksi! aww!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails