Pencanting tegar

6/8/11

Suami kena kuat

Assalamualaikum


Memanglah kalau dah kahwin tu suami memang kena kuat. Kalau tak kuat camne nak dukung bini yang tengah pregnant tu kan? Kan? Ha! Ha! Korang pikir kuat apa? Cepat je korang tekan eh? Otak kuning betul. Haha


Seorang suami haruslah kuat pertamanya dari segi agamanya.
Jadi, wajarlah adanya satu institusi atau seminar ke ape ke bagi mereka2 yang bergelar suami atau yang bakal jadi suami ini untuk bermuhasabah diri dan memperbaiki iman agar dapat memegang teguh agama dalam keluarga. 







Daripada buat isteri2 setia punye persatuan, baik buat persatuan suami soleh ke... kan? Isteri setia buat apenye nak berpersatuan? Duk umah le atenye jaga makan minum pakai anak suami ye dok? Suami tu kena bagi banyak ilmu agama, senang le deme nak paham yang agama Islam ni mudah dan penuh dengan kasih sayang. Ate kalau suaminya sembahyang pun idakk, bini sibuk persatuan sini sana.. nak kukuh mende rumahtanggenye? hoho
Rujuk sini.


Dari Dr. Fadzillah Kamsah. rujuk sini.


Ha, 10 sifat calon suami yang baik!


Agama!
Akhlaknya!
Tegas!
Amanah!
Tak boros!
Jaga pandangan tak tengok perempuan lain!
Jaga batas pergaulan!
Rakan pergaulan yang baik!
Bertanggungjawab!
Wajah tenang!


Ha, kalau anda yang kaum Adam ni nak jadi calon suami yang baik, bolehlah baca ulasan lanjut di sini ye.


Selain itu, anda juga boleh rujuk sini untuk menambah ilmu tentang bagaimana untuk menjadi suami atau bakal suami yang baik. 


Sesungguhnya telah ditetapkan jodoh kita di Lauhul Mahfuz. Lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik dan begitulah sebaliknya. Jika kamu seorang yang baik tetapi mendapat pasangan yang tidak baik, pohonlah padaNya. sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. 


Selamat bertemu jodoh kalian =)

2 comments:

Abu Huzaifah said...

orait...entri yang ada nasihat... huhu...

CKB said...

knape? hrapkan ape2 slain nasihat ke?hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails