Pencanting tegar

5/5/11

Allah tak pernah temukan kita dengan orang yang salah

Assalamualaikum semua

Malam ni, setelah mendengarkan bait- bai lagu ' Masih " oleh Flop Poppy.. aku menjadi seorang yang akur kepada perasaan bluesku sendiri. Demm, lagu ini memang berjaya merobohkan dinding kukuh ku yang separuh siap. Ya, dinding pertahanan yang selama ini menggunakan elemen tabah, sabar dan doa. Hancur.. oh, mungkin masih terdapat lagi yang masih utuh. Usah ditanya untuk apa dinding itu, cukup sekadar ia menjadi memori terindah untukku.

Kadang kala, acapkali kita sering persalahkan takdir tanpa kita sedari.. Kenapa ini semua terjadi? Kenapa pada aku? Kenapa sekarang? Kenapa orang itu bukan dia? Kenapa aku jadi begini? Dan pelbagai lagi persoalan yang tak mungkin dapat dirungkai jika hanya berbekalkan emosi yang tidak terkawal.

Sebenarnya, Allah tidak pernah menemukan kita dengan orang yang salah. Tapi, mengapa harus kita hadapi kekecewaan melampau ini? Jika dia adalah orangnya, kenapa hati ini harus terus diluka?

Ya, memang Allah tak kan temukan kita dengan orang yang salah, cumanya 'dia' itu bukanlah jodoh kita. ' Dia ' itu adalah orang yang betul untuk mengajar kita erti kehidupan.
Hidup ini bukan semuanya bahagia, bukan semuanya gembira, bukan semuanya cinta.
Kadang akan tiba masa untuk bersedih, duka datang menerjah, derita datang menjerkah, kecewa melanda bak taufan Katrina. Segala yang kita tak suka itu lah sebenarnya banyak mengajar kita tentang ketabahan, kesabaran.

Malah dalam Al- Quran sendiri ada menjelaskan yang maksudnya lebih kurang;
" Dalam setiap sesuatu yang kamu benci itu, ada yang baik untuk kamu. Dalam satu perkara yang kamu suka itu, ada buruknya"

Let's be heart strong peeps!

- Bersyukurlah atas setiap kedukaan, kekecewaan dan kesedihan, itu satu jalan untuk kita lebih dekat kepada Allah. ;)

10 comments:

gadis melayu said...

yes.. ur rite.. love it..^_^

Miftahul Huda said...

Allah sentiasa mpunyai cara yg unik utk menunjukkan kasih sayangNya...Duka,sedih,perit,pahit yg buruk di mata kita,adalah baik di sisi Allah...Cuma kita hamba,sometimes needs time nk terima ini semua..kn2? hihi..
Faz pun bukanlah org yg salah Allah temukn dgn Kak Ain..hehe..^_~
Take care sis...:))

Mila Ahmad said...

pengalaman hidup lebeh berharga dari segalanya menjadikan kita lebey matang untuk menharungi liku-liku kehidupan yg mendatang

cik saya said...

semua yang terjadi ada hikmahnya. ambil pengajaran untuk masa depan :)

cik aisha said...

tersedar kita hanya mampu merancang, Allah juga menentukan segalanya. hikmah tu kdg2 kta pun xsedar..:)

Ija AppLe :) said...

betol3..like :)

CKB said...

atia: ;)

CKB said...

kak ain: yerp! pilihan Allah sntiasa betul :)

CKB said...

mila: kita belajar matang dari pngalaman ;)

CKB said...

cik saya, ija, aisha: ternyata kita hanya insan yg lemah sentiasa perlukan ptunjuk drNya, ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails