Pencanting tegar

2/25/11

Rahmat putus cinta : 2

Assalamualaikum wbt.

Ada orang bertanya, apa rahmat putus cinta ?
Kalau sekalipun cinta kita itu ikhlas?
Sekalipun kita benar jujur dalam menuturkan cinta ?
Sekalipun kita tulus? Tapi?
Akhirnya masih lagi putus cinta? Masihhh lagi orang tak berlaku jujur pada kamu?
Demm demm demm. Jahat gila dorang tu tipu kau yang jujur ni.


" Hak ela CKB! Lu tak tahu, lu tak pernah kena tipu, lu tak pernah rasa lu boleh lah cakap kencang! Bajet lah lu! Lu tak tau apa gua rasa selama ni! Gua demm punya ikhlas! "

Erk, sabar dulu bro sis. Dalam entri Rahmat putus cinta yang lepas, ada dinyatakan. Namun, mungkin ada yang kurang faham. Lek lu derr lek lu . Oh oh, mana kau tahu aku tak punya pengalaman? Sudah aku nyatakan rasanya, segala yang tercatit semuanya dicedok serba serbi dari pengalaman aku dan sesiapa di sekeliling aku. Tak tahu maka sila senyap. Terima kasih.

Cinta saya ikhlas 

Ok. Kau jujur. Kau ikhlas. Kau tulus. Ciskek! Dia yang jahat! Dia yang tipu kau kan? Demm demm demm.
Baiklah, mari kita imbas kembali. Atas dasar apa kamu tangkap cinta sama dia?

1. Dia sangat cun/ hemsem
2. Cuma kerana dia. Dia yang menyempurnakan hidupku.
3. Kerana nafsu. Grrr
4. Aku sunyi.
5. Kerana aku rasa dia mampu mendekatkan aku kepada Allah.

Erm, ok. Aku biarkan smua ini bermain dalam fikiran kamu. Ingat, kita masih muda. Jangan matikan akal.
********

Apa rahmat putus cinta ni?

Pertama. Kau berpeluang spend lama gila masa atas sejadah. Yelah, kau kan tengah kecewa. Nak cakap kat sapa lagi? Ex kau? Ah, usah serabutkan semak yang ada. Cari lah Allah. Allah kan Maha Mendengar. Kau lepak je lama2 atas sejadah lepas solat tu. Tak payahh la nak over2 bacaannya kalau kita tak arif. Zikir simple dan doa banyak2 . Doa itu senjata mukmin. Cisdale! Tak tahula pulak nak doa macam mana. Kau cakap je macam mana pun. Mintak elok2 je la. Mintak hari2. Dah lama- lama tu kau jadi immune kau sentiasa nak lepak atas sejadah luangkan masa personal kau dengan Allah. Ha, kan dah satu rahmat tu. Bila lagi kau nak luangkan masa dengan Pencipta kau kan? Masa bercinta dulu tak sempat. Pantang lambat balas mesej awek kau muncung panjang.

Kedua. Yay! Jimat baii gua punya kredit.

Ketiga. Kau akan jumpa nanti. Malas aku cerita panjang. Ya lahh, aku kan tak tahu apa. Apa guna aku cakap pasal benda aku tak pernah rasa kan? ( Cisdale! )



Senang cerita, apabila kita dilanda kedukaan.. itu sebenarnya adalah satu pembuka jalan yang Allah sediakan untuk kita mencari dan mengenali Allah. Kita dah jauh agaknya, maka Dia tutup satu jalan bahagia yang kita suka itu dan sediakan jalan bahagia yang lain dengan mencariNya. Setiap dugaan dan ujian kita lalui itu sebenarnya adalah satu jalan yang Allah buka untuk kita untuk improve tahap iman kita.

Dan yaaa, benci betull korang dengan CKB.

" Cisdale! CKB ni bukannya baik mana. Haktuih! "

Yezza, aku jua manusia biasa. Punya cela di mana- mana. Ingin aku pinjam kata2 nasihat seorang akhi kepada aku,

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yg tbaik dikalngan kamu, bukn juga yg paling soleh dikalangan kamu, kerna aku juga pernah melampaui batas utk diri ku sendiri, seandainya sesorang itu hnya dpt menyampaikan dakwah pabila ia menjadi sempurna nescaya tidak akan ada para pendakwah. Maka akn jadi sedikitlah org yg memberi peringatan " Pesanan Imam Hassan al- Basri.

Renung2kan dan selamat beramal!

p/s: percayalah. satu hari nanti kau akan bersyukur kerana diberatkan bahumu dengan seribu ujian, kerana pada akhirnya kau mengukir berjuta senyuman. =D

8 comments:

Mohammednajib said...

setuju,sebab sekarang ni pun tgh berubat .sakit cinta

CKB said...

sakit cinta ni payah. ambil masa lama nk brubat. tp kita boleh hadapinya. InsyaAllah ;)

Cik Mar said...

ye...memang cik mar setuju.terlalu jauh cik mar dari DIA sebelum ni, dan bersyukur sgt2 pintu bahagia yg sementara tu sudah tertutup.
Nice entri dear.

Muhammad hamizan bin yusof said...

tambah lagi: boleh fokus study..kalau dl kt kelas tgh blaja pon boleh ingat dia..pastu buang masa n duit pg dating2 sokmo..haeh..pastu kalau gaduh2 nak2 lagi ms exam mmg sgt2 mngganggu emosi..mmg susahlah bercinta-cinta sebelum kahwin ni...susah

Seksi Bani said...

CKB,
yup! mmg jimat kredit reload kalau dah putus cinta.. haha..

CKB said...

^^

Muhammad hamizan bin yusof said...

haa..tahu xpe..jimat sgt..huhu..

CKB said...

hamizan: ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails