Pencanting tegar

9/12/10

Apa kau dapat dalam Ramadhan kali ini?


Salam Syawal salam Aidilfitri.

Tak seperti pada tahun2 lain, tahun ini aku dan famili beraya di KL sahaja. Bahang 'raya' itu agak kurang menyengat. Di kala orang semua sibuk bersiap untuk ke kampung, kami masih leka membuat kuih ros dan masak rendang serta kuah kacang di rumah.

Tapi hakikat sebenarnya raya kali ini sangat meriah sebenarnya. Semua sanak saudara di sebelah mama berkumpul di satu2 tempat. Tuhan mempermudahkan kami. Tak berjanji pun, kebetulan segala.

Raya kedua, kami bertolak ke Trolak, Perak. Di sana, sekali lagi Allah mempermudahkan langkah kami. Jalan yang tak jammed, serta sanak saudara yang terdekat berkumpul di satu tempat. Kebetulan segala. Alhamdulillah.

Meriah. Aku umumnya memang terkenal sebagai seorang yang pendiam dan lebih senang duduk dapur basuh pinggan terus jadi banyak cakap merapatkan hubungan silaturahim saudara.
Tapi seperti biasa, aku lebih senang sekali menyampuk ketawa dan tersenyum saja dari bercakap.
Suka benar melihat makcik dan pakcik berborak. Cakap nak emo je! hahaha

kebetulan! 11/9 besday makcik! Eppy Besday!!!

org yg besdaynye 22/9 pon sambut sekali!! Eppy Besday Abah!!!

Baiklah, pulang ke pangkal jalan. Kembali ke topik asal. Huhuhu

Sejujurnya, Ramadhan kali ini memberi banyak nikmat dan keinsafan kepada diri ini.
Berbanding dengan Ramadhan yang lepas2, bulan puasa lepas2 banyak fokus pada raya saja. Sungguh jahil.
Aku dikelilingi oleh ramai rakan- rakan yang senantiasa mengingatkan aku kepada Tuhanku.

Bersama- sama ingat- mengingati kejar mngejar nikmat Ramadhan. Syukur.
Namun, aku masih newbie. Aku masih merangkak. Tak dapat bersama- sama berdiri sama tinggi dengan mereka yang sudah tahap degree dalam berbakti kepada Allah.

Aku masih merangkak perlahan- lahan kawan- kawan. Maafkan aku ketinggalan. Mata masih berat untuk bangun bertahajjud. Aku cuba tapi banyaknya gagal.
Tapi, Alhamdulillah. Syukur setinggi- tingginya pada Mu ya Allah.

Aku terasa tenang itu bersama aku. Cuma sedihnya aku belum capai tahap lulus dalam mengejar bulan barakah itu. Terlalu sibuk dengan urusan dunia.
Tanggungjawab dunia dan akhirat aku gagal imbangkan. Maafkan aku ya Allah.
Berikanlah aku kesempatan untuk ketemu Ramadhan akan datang.
akan ku kerah segalan tenaga yang ku ada demi berkat itu.

Dan.

Ramadhan ini mengajar aku sesuatu.
SABAR dan TABAH.
Dalam bulan Ramadhan aku diduga segala macam ujian.

1st Ramadhan aku telah diuji ketabahan dan kekuatanku dalam melawan hawa nafsu.
Aku hampir gagal. Tapi Allah kembalikan aku kepada jalanNya.
Terima kasih ya Allah.

KUAT! Aku perlu kuat. Tahan kesakitan dengan senyuman. 
Tahan kepedihan dengan zikrullah.

Aku menjadikan kesakitan itu kepada kekuatan. Kekuatan untuk berubah.
InsyaAllah.


Selamat Hari Raya Aidilfitri.
( saje nak tunjuk baju raye..hehe )

futnot : Hanya orang2 yang terpilih Allah saja yang akan meninggal  dalam bulan Ramadhan. Maka, bercita- citalah untuk mati pada bulan Ramadhan. Ameen. ( Hasil borak2 sama Tok Ndak di Tanjung Karang, Kuala Selangor. )

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails