Pencanting tegar

7/15/11

Gagal itu indah

Assalamualaikum wbt 

Untuk ke sekian kalinya, aku gagal. Gagal. Dan gagal lagi. 
Siapa yang suka pada kegagalan kan? Gagal adalah satu benda negatif. Meruntuhkan tembok keyakinan dan semangat. Seolah- olah tali usaha dicerai- beraikan begitu saja. Gagal, satu soal yang serius. Tak kira dalam aspek mana pun.
Gagal untuk bagi makan kucing pada waktu pagi.
Gagal untuk ikut jadual diet.
Gagal basuh kasut.
Gagal.
Gagal.



Tadi, sepanjang perjalanan pulang ke rumah.. aku mengambil keputusan untuk jalan kaki saja. Alah, bukannya jauh sangat.
Sepanjang perjalanan, aku berfikir, berfikir dan berfikir.

Alah, gagal kali ni.. pasti ada hikmahnya. Semua perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya.
Yelah, bila lagi nak rasa gagal kan?
Syukur juga aku gagal untuk yang ini.
Kalau aku gagal dalam pelajaran? Dalam hidup?
Dan yang paling teruk.. kalau aku gagal sebagai seorang muslimah?
Itu lebih teruk kan?

Lagipun, aku pasti.. pasti ada sesuatu yang aku lakukan ( dosa ). Allah turunkan tarbiah buat diriku bagi membersihkan dosa aku.
Redha.
Redha.

Dalam setiap kesulitan, ada kesenangan di dalamnya. Itu janji Allah.
Jadi, aku percaya itu.

Sebenarnya, gagal itu indah. Kalau kita lihat dari sudut yang lebih positif.

Seorang teman telah memberi mesej kepada aku. Buat penenang.


Sometimes when we face gardship we tend to feel down and giving up. But would just like to share with you what Umar R.A. would saywhen he faces any calamities.


1. Alhamdulillah,he is still a muslim. Because hardship is a test of faith


2. It could have been worst.


3. It is an expliciation of my sins


4. Any lost after the lost of Nabi Muhammad SAW is nothing.


How cool is that huh?
Just right after  I read the texts, I feel calm resting on my chest. My mind. 

A man who decides to change at twelth hour, dies on the eleventh.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails