Pencanting tegar

11/10/10

ah! aku tersentuh

Salam semua

ok korang. Kita semua tahu yang wanita ini hatinya lembut, feminin dan mudah tersentuh. Dan senjata wanita itu sendiri adalah air mata kan?

Hurm, pernah tak korang baca novel cinta? Aku dulu ( even sekarang pun ) sangat2 tak suka baca novel cinta lagi2 keluaran Alaf21.wawawa..sangat jiwang meleleh berkarat aku..huhu

Tapi pastu kawan aku pinjamkan aku buku *Bicara Hati*.. OMG, sangat2 best dan aku tersentuh dengan cerita dia. Tiap kali ada part sedih mesti aku nak nanges. Tapi bukanlah tentang buku yang aku nak ceritakan.

Aku ni jenis yang senang sangat nak ketawa, nak senyum, tapi pada masa yang sama aku sangat mudah untuk mengalirkan air mata. Bayangkan lah, aku tengok cerita "The Lion King" pun aku nanges. Cerita " Madagascar" pun aku nanges. Apa lagi lah kalau drama2 yang memang kisah dia penuh kesedihan memanjang. ( except for program realiti dan sinetron ).

Kadang2 aku tahu orang cam meluat lah ngan aku kan sebab sikit2 nak nanges. Sikit2 nak nanges. Hek eleh... lu ingat wa suke2 ke nak nanges? Tak leh tahan maaa.. Air mata dah memberontak nak keluar wa kasi ruang ajelah...huhu

Dan aku lagi mudah nak menangis kalau orang yang aku sayang menyakitkan hati aku. Kekadang kita ada gaduh2 sikit dalam family kan cam ngan adik beradik tu biasalah kan.. depan2  muka ketat, sekali masuk bilik bertaburan air mata. Sebenarnya aku paling benci untuk marah. Aku tak suka marah. Sebab bila aku marah pastu aku akan  nanges. Sebab apa? Sebab menyesal..pesallah aku marah? pesallah aku tak sabar? Then nanges.. pelikkan? Huhu

Tak dapat jawab exam pun, nak nanges dah. Tak paham bila belajar..rasa nak nanges..rasa cam useless. Bila dah study sampai dah pack gile sebab esoknya nak exam ( contohnya exam Pharmacology esoknya ) aku akan nanges. Sebab apa? Sebab tension. Kadang2 aku nanges tu bukannya bermaksud aku tak tahan stress..bukan.. it's  just an expression. Macam ko stress sangat.. tak tahu nak buat apa..at the end ko nanges. Bila dah nanges tu aku akan rasa lega and aku akan dapat satu kekuatan baru. Bagi aku, setiap air mata aku yang keluar akan memberikan kekuatan kepada aku. So guys, jangan ingat kitorang yang perempuan ni kuat nanges tak tentu pasal tau.

Apabila seorang perempuan menangis, dia tak mahukan penyelesaian. Tak perlu. Bukannya dia tak tahu camne nak selesaikan.. tapi dia nanges untuk dapatkan kekuatan, sokongan dari segi emosi. Cukuplah kalau korang kata " sabar ye " tak pun korang benak sangat dalam hal pujuk memujuk ni, korang diam je and duduk je kat tepi dia and pegang bahu dia. Cukup. Tak pun, korang call dia tapi ko tak cakap apa juz " uhm", " yea" ," hmm" . tu pun dah cukup. Perempuan ni cuma perlukan seseorang untuk mendengar isi hati dia.

Sebab itulah perempaun sangat mudah tertarik dengan lelaki yang mengambil berat padanya. So guys, hati2 atas setiap tingkahmu ok? Sebab itu Islam wujudkan batas pergaulan. Haa... kan dapat relate kan tuh.. hehehe

So, itu je aku nak kongsikan. Girls, its okay to cry. Tapi jangan jadikan air mata sebagai senjata korang untuk menggedik ok? Be yourself dan bersederhanalah dalam setiap langkahmu.

Wassalam ^.^

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails